» سیاسی
مشروح سخنان استاد میرباقری در گرامیداشت شهید خلیلی:
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: چرا باید فضای اینترنت جهانی در کشور توسعه یابد؟ چرا روز به روز ربا با توجیهات فقهی در کشور گسترش می یابد؟ اگر اینها بستر اقامه اخلاق مادی شد این حوادث به صورت پشت سر هم اتفاق خواهد افتاد و اگر معروف منکر و منکر معروف شد دیگر نمی توان با آن مقابله کرد. با همه سطوح منکر باید جنگید ولی مهمترین منکر حجاب مدرنیته است که سکولاریزم و تحجر و تکفیر نیز امتداد همین حجاب است.
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، استاد میرباقری در محفل بزرگداشت طلبه شهید امر به معروف که سه شنبه 19 فروردین برگزار شد، به تبیین معنای ارتکاب ، اشاعه و اقامه معروف و منکر پرداختند و تمدن مادی را بزرگترین منکر دوران معاصر برشمردند که با تحقیر بی سابقه دین و اخلاق الهی و تغیر ارزش ها، معروف را به منکر و منکر را به معروف تبدیل نموده است. گفتنی است این جلسه در مسجد اعظم قم و با حضور برخی از مراجع معظم تقلید و جمع زیادی از اساتید و طلاب حوزه علمیه و اقشار مختلف مردم برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در ابتدای این جلسه با تجلیل از طلبه شهید امر به معروف، سه مرحله ارتکاب، اشاعه و اقامه را، سطوح مختلف معروف و منکر برشمردند و در توضیح معنای ارتکاب و اشاعه گفتند: ارتکاب بدین معنا است که وقتی بستری فراهم می گردد؛ فرد، معروف و یا منکری را مرتکب می شود؛ ولی اشاعه بدین معنا است که بستر هایی ایجاد شود که انجام معروف و یا منکر را آسان نماید.
ایشان در تبیین بیشتر معنای اشاعه، به اموری نظیر ساخت مسجد و یا میکده به عنوان ساده ترین شکل اشاعه تا ایجاد ساختار های اجتماعی ای که انجام معروف و یا منکر را آسان می نماید اشاره کردند.
استاد میرباقری در ادامه به تبیین مرحله اقامه معروف و منکر پرداختند و در این زمینه گفتند: اقامه، به معنای تلاش برای تکامل اخلاق مادی و یا الهی است و انبیاء، اقامه کنندگان توحید و کلمه حق بوده اند؛ یعنی تلاش آن ها، بستر تکامل اخلاق الهی و تکامل اخلاق عبودیت بوده و در ذیل تلاش ایشان، ساختارهای اجتماعی انجام معروف شکل می گرفته است؛ همان طور که در جبهه مقابلِ انبیاء هم، پرچمداران کفر و طواغیت، کفر و منکر و اخلاق مادی را اقامه می کرده اند.
ایشان با اشاره به آثار اقامه منکر در یک جامعه افزودند: اگر در جامعه ای اخلاق مادی حاکم شد ارزش ها واژگون شده و معروف، منکر و منکر، معروف می شود؛ ساختارهای اجتماعی بر علیه معروف شکل می گیرد و در نتیجه امر به معروف بسیار دشوار می شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه با بیان مثالی به تبیین مفهوم تکامل و اقامه پرداختند و گفتند: در دوره دیکتاتوری رضاخانی و یا در دوران آتاتورک تلاش می شد تا با جبر فیزیکی، چادرها از سر زنان برداشته شود و بی عفتی در جامعه اشاعه پیدا کند ولی در دوره های بعد، وقتی جوان وارد دانشگاه می شد، به سرعت پوشش او عوض تغییر می کرد. چون فرهنگی ایجاد شده بود که در آن فرهنگ، حجاب تحقیر و بی عفتی، شرافت قلمداد می شد. زمانی با زور و جبر فیزیکی مساجد بسته می شد؛ ولی به مرور، فرهنگی اقامه شد که مسجد، دعا و مناجات، علامت عقب افتادگی، جهالت و وابستگی به طبقات وامانده اجتماعی پنداشته شود. چنان که در همین کشور خودمان، زمانی در فضای دانشگاه ها خجالت می کشیدند در ملأ عام نماز بخوانند و یا اگر جوانی می خواست مناجاتی داشته باشد؛ باید به خلوتی می رفت که احدی نفهمد. این همان معنای اقامه منکر است.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با اشاره به سطوح مختلف اقامه منکر و معروف افزودند: گاهی اقامه در در بستر خانواده و یا شهر است؛ اما گاهی در بستر جامعه جهانی و یا در بستر تاریخی، اقامه معروف و یا منکر صورت می گیرد.
رئیس دفتر رفرهنگستان علوم اسلامی اقدام سید الشهداء را به عنوان مصداق اقامه کلمه توحید در تاریخ ذکر کردند و جریان روشنگری در غرب را نقطه اوج اقامه باطل دانستند و گفتند: در هیچ دوره ای از تاریخ بشر به اندازه این دوران، فضا برای بندگی خدا ناامن و دین تحقیر نشده بود. در هیچ دوره ای از دوران تا به این حد معروف، منکر و منکر به معروف تبدیل نشده بود. در جهان کار را به جایی رساندند که موحدین از این که اعلان کنند خدا پرستند، احساس حقارت می کردند ولی کفار با سربلندی اعلان می کردند که دین افیون ملت ها است. در گذشته بسیاری از مسلمانانی که از دنیای شرق به اروپا می رفتند اسلام خود را مخفی می کردند و حال آن که فضا برای بی عفتی، منکر و فحشا کاملا امن بود.
ایشان با اشاره به اوج تحقیر دین توسط مدرنیته افزودند: واژگونی اخلاقی در هیچ دورانی به اندازه دوران معاصر و دوران روشنگری غرب اتفاق نیفتاده بود. در هیچ دورانی اعلان نکردند دین ناشی از جهالت بشر و عقده های سرخورده جنسی او و یا ناشی از نابسامانی روابط تولیدی است و در هیچ دوره ای به اندازه دوره کنونی اقامه کفر نشده بود. به عنوان مثال در اروپا کسی جرأت ندارد برعلیه خلاف مسلمی نظیر همجنس گرایی که از نظر همه ادیان الهی منکر شمرده می شود سخنی بگوید. آن ها خود تصریح کردند یکی از علل عدم امکان الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا، قانونی نبودن همجنس گرایی در این کشور است. این معنای اقامه منکر در مقیاس جامعه جهانی است.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با بیان برخی دیگر از ابعاد اقامه منکر در دنیای معاصر افزودند: تمدن مادی دین را مربوط به دوران اسطوره و قبل از فلسفه و دوران علم برمی شمارد و تأکید کردند: در هیچ دوره ای از تاریخ اتفاق نیفتاده که یک نظام جهانی، اقامه منکر کند و یک نظام سیاسی مبتنی بر اومانیزم و دموکراسی و نظام فرهنگی مبتنی بر اباحه گری و لیبرالیزم و نظام اقتصادی سرمایه داری مبتنی بر ربا در کل جهان تشکیل دهد.
ایشان قوام نظام اقتصادی غرب به ربا و پیوستگی آن را موجب فراگیر شدن ربا در زندگی همه افراد دانستند و افزودند: ربا خواری در روایت برابر هفتاد زنا شمرده شده است. برخی از این بیان روایات، این گونه استفاده کرده اند که ربا بستر اقامه فحشا است. ایشان تأکید کردند تقسیم جهان به غنی و فقیر و ایجاد جنگ های فرقه ای بزرگ و کشتارهای ده هزار و صد هزار نفری از اختصاصات اقامه باطل در عصر کنونی است.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در ادامه گفتند: در هیچ دوره ای این گونه از تروریسم دفاع نمی شد و در عوض، مدافعان ملت های مظلوم و مورد هجوم نظیر عراق، بوسنی و سوریه را تروریسم نمی خواندند. در هیچ دوره ای سابقه نداشته است که سر آدم ها را ببرند ودر طبل بگذارند و یا در مقابل چشمان یک طفل، پدر و مادر را سر ببرند و در جهان اسمی از این ها برده نشود ولی اگر در یک فتنه ای، کشته ای داده شود که البته آن هم کار خود آن ها است؛ آن را در بوغ و کرنا می کنند. این همان معنای اقامه باطل و تکامل اخلاق مادی است.
ایشان، بانک ربوی را ثمره نظام سرمایه داری برشمردند که دنیای اسلام و از جمله کشور ما را آلوده کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در ادامه با اشاره به عظمت انقلاب اسلامی، انقلاب را تنها امر به معروف بزرگ دوران معاصر دانستند که فضا را برای کفر جهانی ناامن کرده است.
ایشان در این رابطه افزودند: بعد از این که همه ساختارهای جهانی بستر ناامنی برای دین و بندگی خدای متعال شده بود این مرد بزرگ کاری کرد که تئوریسین های بزرگ جنگ تمدن از درون جبهه غرب، اعتراف کردند انقلاب اسلامی یک جنگ بزرگ پنهانی بر علیه غرب است که منجر به ایجاد یک بلوک ایدئولوژیکی واحد بر علیه غرب شده و ادعای جهان شمولی غرب را بعد از جنگ اول نقض کرده است. غرب، بدون یک ایدئولوژی جهانی نمی تواند ادعای جهان شمولی کند چنان که در همین بحران اقتصادی اخیر، برخی از متفکرین غربی، بحران اقتصادی اخیر را ناشی از بحران ایدئولوژی دانسته اند و اعتراف کرده اند که اگر غرب نتواند ایدئولوژی خود را جهانی کند نمی تواند نظام اقتصادی اش را جهانی نگه دارد.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری راه عمل به معروف و جلوگیری از منکر را در جهان معاصر، مقابله با نظام سکولاریستی غرب دانستند و تأکید کردند ما باید سنگرهای خود را به داخل مدرنیته ببریم و الا آن ها سنگرهای خود را به داخل سایر کشورها می برند.
ایشان در توضیح این نکته به امپراطوری رسانه ای غرب اشاره کردند و افزودند: چه کسی به آن ها اجازه داده است با امپراطوری رسانه ای خود، اخلاق مادی را در جهان حاکم کنند؟ در دهه اخیر شاید تنها کشوری که علوم انسانی در آن رشد داشته، انگلستان بوده است؛ یکی از متفکرین آن ها می گوید آن چه ما امروز از علوم انسانی طلب می کنیم یک اقتصاد برتر نیست بلکه پدیده ای از جنس فیس بوک است که فرهنگ ما را جهانی می کند. چه کسی به آن ها اجازه داده است تا از طریق ماهواره و شبکه های الکترونیکی جهان را مورد تهاجم فرهنگی قرار دهند؟ آیا این ها منکر نیست؟
ایشان راه مبارزه با این منکر بزرگ را، اجماع نسبی بین موحدین و کسانی که معتقد به فرهنگ مستقل در جهان هستند دانستند تا از این طریق بتوان بلوک غرب را وادار به رعایت اصول اخلاقی در شبکه های ارتباطی و مسیر تکامل انسان ها نمود. ایشان در ادامه افزودند: با همه سطوح منکر باید جنگید ولی مهمترین منکر حجاب مدرنیته است که سکولاریزم و تحجر و تکفیر نیز امتداد همین حجاب است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه در یک نگاه فلسفه تاریخی همه مدرنیته و امتداد آن در دنیای اسلام را ساقه های ثقیفه دانستند و افزودند از ثقیفه سه جبهه بر علیه امیر مؤمنان شکل گرفت که مهمترین آن جبهه بنی امیه است که به یک امپراطوری تبدیل شد و امپراطوری مدرن غرب، بی تردید امتداد همان امپراطوری اموی است.
ایشان بر این نکته تأکید دوباره ورزیدند که اگر سنگر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود را به درون خاکریز دشمن نبریم، او سنگر خود را به درون خاکریز ما می آورد و در ادامه به ذکر برخی از خاکریزهای تمدن مادی در درون جبهه انقلاب پرداختند و در این باره گفتند: چرا باید فضای اینترنت جهانی در کشور توسعه یابد؟ چرا روز به روز ربا با توجیهات فقهی در کشور گسترش می یابد؟ اگر اینها بستر اقامه اخلاق مادی شد این حوادث به صورت پشت سر هم اتفاق خواهد افتاد و اگر معروف منکر و منکر معروف شد دیگر نمی توان با آن مقابله کرد. چنان که وقتی فضا نا امن می شود کسی به خود جرأت می دهد یک جوان آراسته و متدینی را که با رعایت اخلاق دعوت به ترک یک منکر فاحش می کند مورد ضرب و جرح قرار دهد.
رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی موضوع اصلی درگیری را، درگیری با نظام استکبار ارزیابی کردند و افزودند: به هر اندازه که در مبارزه با آن ها موفق شویم و بتوانیم از مرزهای جبهه اسلام در جهان صیانت کنیم و موازنه به نفع اسلام تغییر کند؛ می توانیم درون مرزهای خود برنامه ریزی کنیم. ایشان وظیفه مسؤولان را در این رابطه ارائه یک طرح جامعی دانستند که بتواند متناسب با درگیری با «جبهه کفر جهانی و امتداد آن از سکولاریزم و تحجر در دنیای اسلام» و هماهنگ با تثبیت سنگرهای انقلاب، قانون گذاری و ساختار سازی را پیش برد.
ایشان با تأکید بر ضرورت مقابله صحیح و متناسب در برخورد با منکر گفتند: گرچه برخورد با ارتکاب منکر نیز مرحله ای از نهی از منکر است ولی رها کردن کسانی که فرهنگ اباحه گری و اشتغال به لهو را گسترش می دهند و برخورد با ارتکاب منکر، رها کردن علت و برخورد با معلول است، مثل این که برخورد با شبکه توزیع مواد مخدر رها شود ولی با کسانی که این مواد را مصرف می کنند برخورد کنیم. بنابراین مبارزه با ارتکاب باید هماهنگ با مبارزه با اشاعه اقامه منکر باشد.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در نکته پایانی به ضرورت مقابله شبکه ای با منکر پرداختند و در این زمینه گفتند: هر مؤمنی رشته ای از ولایت الله است و تا این رشته ها در هم تنیده نشود و شبکه ای از ارواح مؤمنین ایجاد نشود امکان مقابله با منکر فراهم نخواهد شد. چرا که وقتی مورد هجوم اقامه منکر قرار می گیریم، معروف تحقیر می شود و منکر تجلیل می شود و الگوی خوراک، پوشاک، مراوده ها، مسکن، دوست یابی و ... تغییر می کند بدون شبکه ای از ولایت خوبان نمی توان وارد میدان شد.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در ابتدای این جلسه با تجلیل از طلبه شهید امر به معروف، سه مرحله ارتکاب، اشاعه و اقامه را، سطوح مختلف معروف و منکر برشمردند و در توضیح معنای ارتکاب و اشاعه گفتند: ارتکاب بدین معنا است که وقتی بستری فراهم می گردد؛ فرد، معروف و یا منکری را مرتکب می شود؛ ولی اشاعه بدین معنا است که بستر هایی ایجاد شود که انجام معروف و یا منکر را آسان نماید.
ایشان در تبیین بیشتر معنای اشاعه، به اموری نظیر ساخت مسجد و یا میکده به عنوان ساده ترین شکل اشاعه تا ایجاد ساختار های اجتماعی ای که انجام معروف و یا منکر را آسان می نماید اشاره کردند.
استاد میرباقری در ادامه به تبیین مرحله اقامه معروف و منکر پرداختند و در این زمینه گفتند: اقامه، به معنای تلاش برای تکامل اخلاق مادی و یا الهی است و انبیاء، اقامه کنندگان توحید و کلمه حق بوده اند؛ یعنی تلاش آن ها، بستر تکامل اخلاق الهی و تکامل اخلاق عبودیت بوده و در ذیل تلاش ایشان، ساختارهای اجتماعی انجام معروف شکل می گرفته است؛ همان طور که در جبهه مقابلِ انبیاء هم، پرچمداران کفر و طواغیت، کفر و منکر و اخلاق مادی را اقامه می کرده اند.
ایشان با اشاره به آثار اقامه منکر در یک جامعه افزودند: اگر در جامعه ای اخلاق مادی حاکم شد ارزش ها واژگون شده و معروف، منکر و منکر، معروف می شود؛ ساختارهای اجتماعی بر علیه معروف شکل می گیرد و در نتیجه امر به معروف بسیار دشوار می شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه با بیان مثالی به تبیین مفهوم تکامل و اقامه پرداختند و گفتند: در دوره دیکتاتوری رضاخانی و یا در دوران آتاتورک تلاش می شد تا با جبر فیزیکی، چادرها از سر زنان برداشته شود و بی عفتی در جامعه اشاعه پیدا کند ولی در دوره های بعد، وقتی جوان وارد دانشگاه می شد، به سرعت پوشش او عوض تغییر می کرد. چون فرهنگی ایجاد شده بود که در آن فرهنگ، حجاب تحقیر و بی عفتی، شرافت قلمداد می شد. زمانی با زور و جبر فیزیکی مساجد بسته می شد؛ ولی به مرور، فرهنگی اقامه شد که مسجد، دعا و مناجات، علامت عقب افتادگی، جهالت و وابستگی به طبقات وامانده اجتماعی پنداشته شود. چنان که در همین کشور خودمان، زمانی در فضای دانشگاه ها خجالت می کشیدند در ملأ عام نماز بخوانند و یا اگر جوانی می خواست مناجاتی داشته باشد؛ باید به خلوتی می رفت که احدی نفهمد. این همان معنای اقامه منکر است.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با اشاره به سطوح مختلف اقامه منکر و معروف افزودند: گاهی اقامه در در بستر خانواده و یا شهر است؛ اما گاهی در بستر جامعه جهانی و یا در بستر تاریخی، اقامه معروف و یا منکر صورت می گیرد.
ایشان با اشاره به اوج تحقیر دین توسط مدرنیته افزودند: واژگونی اخلاقی در هیچ دورانی به اندازه دوران معاصر و دوران روشنگری غرب اتفاق نیفتاده بود. در هیچ دورانی اعلان نکردند دین ناشی از جهالت بشر و عقده های سرخورده جنسی او و یا ناشی از نابسامانی روابط تولیدی است و در هیچ دوره ای به اندازه دوره کنونی اقامه کفر نشده بود. به عنوان مثال در اروپا کسی جرأت ندارد برعلیه خلاف مسلمی نظیر همجنس گرایی که از نظر همه ادیان الهی منکر شمرده می شود سخنی بگوید. آن ها خود تصریح کردند یکی از علل عدم امکان الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا، قانونی نبودن همجنس گرایی در این کشور است. این معنای اقامه منکر در مقیاس جامعه جهانی است.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با بیان برخی دیگر از ابعاد اقامه منکر در دنیای معاصر افزودند: تمدن مادی دین را مربوط به دوران اسطوره و قبل از فلسفه و دوران علم برمی شمارد و تأکید کردند: در هیچ دوره ای از تاریخ اتفاق نیفتاده که یک نظام جهانی، اقامه منکر کند و یک نظام سیاسی مبتنی بر اومانیزم و دموکراسی و نظام فرهنگی مبتنی بر اباحه گری و لیبرالیزم و نظام اقتصادی سرمایه داری مبتنی بر ربا در کل جهان تشکیل دهد.
ایشان قوام نظام اقتصادی غرب به ربا و پیوستگی آن را موجب فراگیر شدن ربا در زندگی همه افراد دانستند و افزودند: ربا خواری در روایت برابر هفتاد زنا شمرده شده است. برخی از این بیان روایات، این گونه استفاده کرده اند که ربا بستر اقامه فحشا است. ایشان تأکید کردند تقسیم جهان به غنی و فقیر و ایجاد جنگ های فرقه ای بزرگ و کشتارهای ده هزار و صد هزار نفری از اختصاصات اقامه باطل در عصر کنونی است.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در ادامه گفتند: در هیچ دوره ای این گونه از تروریسم دفاع نمی شد و در عوض، مدافعان ملت های مظلوم و مورد هجوم نظیر عراق، بوسنی و سوریه را تروریسم نمی خواندند. در هیچ دوره ای سابقه نداشته است که سر آدم ها را ببرند ودر طبل بگذارند و یا در مقابل چشمان یک طفل، پدر و مادر را سر ببرند و در جهان اسمی از این ها برده نشود ولی اگر در یک فتنه ای، کشته ای داده شود که البته آن هم کار خود آن ها است؛ آن را در بوغ و کرنا می کنند. این همان معنای اقامه باطل و تکامل اخلاق مادی است.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در ادامه با اشاره به عظمت انقلاب اسلامی، انقلاب را تنها امر به معروف بزرگ دوران معاصر دانستند که فضا را برای کفر جهانی ناامن کرده است.
ایشان در این رابطه افزودند: بعد از این که همه ساختارهای جهانی بستر ناامنی برای دین و بندگی خدای متعال شده بود این مرد بزرگ کاری کرد که تئوریسین های بزرگ جنگ تمدن از درون جبهه غرب، اعتراف کردند انقلاب اسلامی یک جنگ بزرگ پنهانی بر علیه غرب است که منجر به ایجاد یک بلوک ایدئولوژیکی واحد بر علیه غرب شده و ادعای جهان شمولی غرب را بعد از جنگ اول نقض کرده است. غرب، بدون یک ایدئولوژی جهانی نمی تواند ادعای جهان شمولی کند چنان که در همین بحران اقتصادی اخیر، برخی از متفکرین غربی، بحران اقتصادی اخیر را ناشی از بحران ایدئولوژی دانسته اند و اعتراف کرده اند که اگر غرب نتواند ایدئولوژی خود را جهانی کند نمی تواند نظام اقتصادی اش را جهانی نگه دارد.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری راه عمل به معروف و جلوگیری از منکر را در جهان معاصر، مقابله با نظام سکولاریستی غرب دانستند و تأکید کردند ما باید سنگرهای خود را به داخل مدرنیته ببریم و الا آن ها سنگرهای خود را به داخل سایر کشورها می برند.
ایشان در توضیح این نکته به امپراطوری رسانه ای غرب اشاره کردند و افزودند: چه کسی به آن ها اجازه داده است با امپراطوری رسانه ای خود، اخلاق مادی را در جهان حاکم کنند؟ در دهه اخیر شاید تنها کشوری که علوم انسانی در آن رشد داشته، انگلستان بوده است؛ یکی از متفکرین آن ها می گوید آن چه ما امروز از علوم انسانی طلب می کنیم یک اقتصاد برتر نیست بلکه پدیده ای از جنس فیس بوک است که فرهنگ ما را جهانی می کند. چه کسی به آن ها اجازه داده است تا از طریق ماهواره و شبکه های الکترونیکی جهان را مورد تهاجم فرهنگی قرار دهند؟ آیا این ها منکر نیست؟
ایشان راه مبارزه با این منکر بزرگ را، اجماع نسبی بین موحدین و کسانی که معتقد به فرهنگ مستقل در جهان هستند دانستند تا از این طریق بتوان بلوک غرب را وادار به رعایت اصول اخلاقی در شبکه های ارتباطی و مسیر تکامل انسان ها نمود. ایشان در ادامه افزودند: با همه سطوح منکر باید جنگید ولی مهمترین منکر حجاب مدرنیته است که سکولاریزم و تحجر و تکفیر نیز امتداد همین حجاب است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه در یک نگاه فلسفه تاریخی همه مدرنیته و امتداد آن در دنیای اسلام را ساقه های ثقیفه دانستند و افزودند از ثقیفه سه جبهه بر علیه امیر مؤمنان شکل گرفت که مهمترین آن جبهه بنی امیه است که به یک امپراطوری تبدیل شد و امپراطوری مدرن غرب، بی تردید امتداد همان امپراطوری اموی است.
ایشان بر این نکته تأکید دوباره ورزیدند که اگر سنگر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود را به درون خاکریز دشمن نبریم، او سنگر خود را به درون خاکریز ما می آورد و در ادامه به ذکر برخی از خاکریزهای تمدن مادی در درون جبهه انقلاب پرداختند و در این باره گفتند: چرا باید فضای اینترنت جهانی در کشور توسعه یابد؟ چرا روز به روز ربا با توجیهات فقهی در کشور گسترش می یابد؟ اگر اینها بستر اقامه اخلاق مادی شد این حوادث به صورت پشت سر هم اتفاق خواهد افتاد و اگر معروف منکر و منکر معروف شد دیگر نمی توان با آن مقابله کرد. چنان که وقتی فضا نا امن می شود کسی به خود جرأت می دهد یک جوان آراسته و متدینی را که با رعایت اخلاق دعوت به ترک یک منکر فاحش می کند مورد ضرب و جرح قرار دهد.
رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی موضوع اصلی درگیری را، درگیری با نظام استکبار ارزیابی کردند و افزودند: به هر اندازه که در مبارزه با آن ها موفق شویم و بتوانیم از مرزهای جبهه اسلام در جهان صیانت کنیم و موازنه به نفع اسلام تغییر کند؛ می توانیم درون مرزهای خود برنامه ریزی کنیم. ایشان وظیفه مسؤولان را در این رابطه ارائه یک طرح جامعی دانستند که بتواند متناسب با درگیری با «جبهه کفر جهانی و امتداد آن از سکولاریزم و تحجر در دنیای اسلام» و هماهنگ با تثبیت سنگرهای انقلاب، قانون گذاری و ساختار سازی را پیش برد.
ایشان با تأکید بر ضرورت مقابله صحیح و متناسب در برخورد با منکر گفتند: گرچه برخورد با ارتکاب منکر نیز مرحله ای از نهی از منکر است ولی رها کردن کسانی که فرهنگ اباحه گری و اشتغال به لهو را گسترش می دهند و برخورد با ارتکاب منکر، رها کردن علت و برخورد با معلول است، مثل این که برخورد با شبکه توزیع مواد مخدر رها شود ولی با کسانی که این مواد را مصرف می کنند برخورد کنیم. بنابراین مبارزه با ارتکاب باید هماهنگ با مبارزه با اشاعه اقامه منکر باشد.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در نکته پایانی به ضرورت مقابله شبکه ای با منکر پرداختند و در این زمینه گفتند: هر مؤمنی رشته ای از ولایت الله است و تا این رشته ها در هم تنیده نشود و شبکه ای از ارواح مؤمنین ایجاد نشود امکان مقابله با منکر فراهم نخواهد شد. چرا که وقتی مورد هجوم اقامه منکر قرار می گیریم، معروف تحقیر می شود و منکر تجلیل می شود و الگوی خوراک، پوشاک، مراوده ها، مسکن، دوست یابی و ... تغییر می کند بدون شبکه ای از ولایت خوبان نمی توان وارد میدان شد.
تاریخ : چهارشنبه 93/1/27 | 7:43 صبح | نویسنده : سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی | نظر
.: Weblog Themes By Pichak :.